Köpvillkor
Innan du handlar av Knivbutik.se är det viktigt att du läser igenom våra köpvillkor så du vet vad som gäller då du lagt en beställning. Är du osäker på om du vill handla av oss rekommenderar vi att du läser artikeln Varför handla av oss?
Frakt
Vi har alltid FRI FRAKT inom Sverige. Din beställning skickas vanligtvis samma dag om du beställer före 10:00 på vardagar (gäller ej då vi har semester). Vi skickar din beställning med Posten eller DHL beroende på vikt och storlek. Normal leveranstid med Posten och DHL inom Sverige är 1-3 vardagar. Du som bor utanför Sverige kommer att få betala för porto. Beställning till ett annat land tar några dagar extra att behandla. Vi skickar ej utanför EU och inte till Åland.
Öppet köp
Hos oss har du alltid 30 dagars öppet köp. Ångerrätten gäller endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Du har rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar förutsatt att varans art förutsätter detta. Varan får dock ej vara använd förutom detta. Är varan använd kommer ett värdeminskningsavdrag att ske. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Scandi Knife AB (Knivbutik.se). Returfrakten bekostas av konsumenten.
Om en vara är transportskadad ska Scandi Knife AB (Knivbutik.se) kontaktas inom skälig tid för information om ersättning.
Garanti
Alla garantier på produkter lämnas av våra leverantörer och tillverkare. Självklart följer vi konsumentköplagen och reklamationer inom 6 månader från inköpsdatum behandlas enligt denna. I vissa fall lämnar tillverkarna utökad garanti men detta varierar mellan de olika produkterna och anges på produktnivå. Har du problem med din vara kan du kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig trots att det gått mer än 6 månader från inköpsdatum. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Vid eventuella defekter ska detta meddelas till Knivbutik inom en vecka.
Betalning
Knivbutik.se erbjuder all betalning via Svea Bank (faktura, kortbetalning, delbetalning med flera). Faktura och kortbetalning kostar inget extra för kunden. Betalningstiden på faktura är alltid minst 14 dagar från fakturadatum.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Butiken överlåtna till Svea Bank. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas.
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
- Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
- Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
- Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
- GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08-514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Miljö
Mycket av vårt packmaterial och förpackningar är återanvända. Dina varor kan komma att skickas i återvunna förpackningar. Vi skickar inte automatiskt ut ett utskrivet kvitto, om detta önskas så hjälper vi er gärna med det, skicka då ett mail till oss.
Hantering av personuppgifter
Scandi Knife AB (Knivbutik.se) sprider aldrig dina personuppgifter till tredje part, men kan använda dem för att skicka reklam angående vår egen butik. Vi är ansvariga för de personuppgifter som du lämnat till oss när du registrerar dig som kund eller genomför ett köp. Genom att godkänna våra köpvillkor godkänner du också att vi lagrar och använder dessa uppgifter för att kunna utföra vårt arbete, fullfölja våra lagliga skyldigheter och kunna ge dig den bästa möjliga service. Detta kan till exempel vara att skicka beställningar, ta betalt, förse dig med reservdelar, utföra reparationer, informera samt att kunna hjälpa till vid eventuella reklamationer eller klagomål. Vi vidarebefordrar, säljer eller byter aldrig dina personuppgifter för marknadsföringsändamål till tredje part. Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att vi ska tillhandahålla våra tjänster till dig eller för att kunna fullfölja våra lagliga skyldigheter. Som kund äger du dina uppgifter och kan begära att få ta del om den information som vi har om dig.
Outlöst försändelse
För försändelse som inte löses ut varpå paketet går i retur till Scandi Knife AB (Knivbutik.se) debiteras en avgift om 250:- + moms för att täcka Scandi Knife ABs (Knivbutik.se) kostnader för transport och administration.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Scandi Knife ABs (Knivbutik.se) kontroll och som ej skäligen kunnat förutses, ska hänföras till force majeure. Det innebär att Scandi Knife AB (Knivbutik.se) befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Övriga Villkor
- För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas före köpet genomförs.
- Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Scandi Knife AB (Knivbutik.se) lider ekonomisk skada, polisanmäls.
- Säljföretaget friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga Scandi Knife ABs (Knivbutik.se) sortiment förekommande produkter och tjänster. Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
- Innehåller din beställning beställningsvaror kan hela beställningen komma att bli försenad tills dess att vi kan skicka den i sin helhet.
- Det är viktigt att kunden upplyser oss om kundens namn inte finns på brevlådan, annars kan vi inte säkerställa snabb leverans.
- Som kund måste du höra av dig till oss inom 1 månad om din beställning inte har kommit fram, därefter tar vi inte längre ansvar för leveransen.
Nyhetsbrev
Som kund hos oss kommer du att erhålla ett gratis nyhetsbrev via e-post som skickas ut ca 1 gång/månad. Nyhetsbrevet innehåller tips om produktnyheter och annat intressant för den knivintresserade. Du kan när som helst avsluta prenumererationen. Önskar du att säga upp din prenumeration redan innan du har erhållit det första nyhetsbrevet är du varmt välkommen att kontakta oss via e-post så löser vi det.